Szczegółowe dane komórki
Nazwa komórki
Wydział Spraw Obywatelskich
Telefon
81 85-44-616 - Naczelnik
81 85-44-627 - Ewidencja mieszkańców
81 85-44-627 - Ewidencja mieszkańców
Informacje dodatkowe
Naczelnik
Tomasz Szołtek
Wydziałem Spraw Obywatelskich kieruje naczelnik.
Wydział podlega Burmistrzowi
Do zadań Wydziału Spraw Obywatelskich należy:
1. W zakresie spraw obywatelskich:
- prowadzenie ewidencji ludności w zakresie rejestracji danych zgromadzonych w Powszechnym Elektronicznym Systemie Ewidencji Ludności (PESEL) oraz Rejestrze Mieszkańców;
- udostępnianie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców, rejestru PESEL;
- wydawanie zaświadczeń z akt ewidencji ludności;
- sporządzanie i aktualizacja spisu wyborców dla przeprowadzenia wyborów i referendum;
- sporządzanie i wydawanie zaświadczeń o prawie do głosowania;
- sporządzanie i wydawanie aktu pełnomocnictwa do głosowania;
- opracowanie i wydawanie decyzji administracyjnych orzekających w sprawach wymeldowania i zameldowania;
- sporządzanie wykazów dzieci dla szkół i przedszkoli;
- potwierdzanie dokumentów w sprawach świadczeń zagranicznych pozostających we właściwości wydziału;
- nadawanie numerów PESEL w przypadkach określonych przepisami ustawy o ewidencji ludności;
- przyjmowanie zgłoszeń zameldowania na pobyt stały lub czasowy;
- przyjmowanie zgłoszeń wymeldowania z pobytu stałego lub czasowego;
- przyjmowanie zgłoszeń wyjazdu poza granicę na pobyt stały lub czasowy;
- przyjmowanie zgłoszeń powrotu z wyjazdu poza granicę na pobyt czasowy;
- realizacja zadań związanych z pomocą repatriantom;
- usuwanie niezgodności na wnioski składane drogą elektroniczną przez ewidencje ludności i urzędy stanu cywilnego miast i gmin z całego obszaru RP;
- udostępnianie danych osobowych z prowadzonych zbiorów meldunkowych oraz ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych według złożonych wniosków z zachowaniem przepisów wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych;
- przyjmowanie wniosków o wydanie dowodu osobistego i wydawanie zaświadczeń w tym zakresie;
- przyjmowanie zgłoszeń o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego oraz wydawanie zaświadczeń w tym zakresie;
- wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach dowodów osobistych;
- unieważnienie dowodu osobistego w Rejestrze Dowodów Osobistych;
- prowadzenie archiwum dowodowego;
- opracowanie i przesyłanie sprawozdań na potrzeby Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego i MSWiA;
- nadzór nad funkcjonowaniem monitoringu wizyjnego w Mieście;
- wykonywanie zadań związanych z wyborami: Prezydenta RP, parlamentarnych, samorządu terytorialnego w zakresie ustalonym kodeksem wyborczym i innymi przepisami;
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji administracyjnych na organizację i przeprowadzanie imprez masowych na terenie Miasta;
- prowadzenie spraw związanych ze zgromadzeniami publicznymi;
- współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych;
- prowadzenie rejestru osób ubiegających się o lokale mieszkalne;
- współpraca z zespołem opiniującym wnioski o najem lokali mieszkalnych;
- wydawanie skierowań w sprawie przyznania lokalu mieszkalnego w zasobach mieszkaniowych Miasta;
- współpraca z zarządcami budynków: Przedsiębiorstwem Gospodarki Komunalnej Spółka z.o.o, spółdzielniami mieszkaniowymi i wspólnotami mieszkaniowymi;
- prowadzenie spraw wynikających z współwłasności Miasta we wspólnotach mieszkaniowych, reprezentowanie Miasta, jako współwłaściciela we wspólnotach mieszkaniowych oraz bieżąca współpraca z zarządami wspólnot;
- realizacja postanowień Programu Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Miasta, w tym prowadzenie spraw związanych z polityką czynszową;
- prowadzenie spraw dotyczących repatriacji;
- prowadzenie spraw dotyczących mniejszości narodowych.
2. W zakresie zarządzania kryzysowego:
- monitorowanie, planowanie, reagowanie i usuwanie skutków zagrożeń na terenie Miasta;
- kierowanie oraz koordynowanie akcjami ratunkowymi;
- prowadzenie spraw dotyczących ochrony przeciwpowodziowej;
- wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania Miasta;
- organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu reagowania na potencjalne zagrożenia;
- przeciwdziałanie skutkom zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
- realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej;
- opracowanie planu reagowania kryzysowego i jego aktualizowanie;
- organizacja szkoleń i posiedzeń Miejskiego Zespołu Reagowania Kryzysowego;
- zapewnienie sprawności działania systemów monitorowania zagrożeń oraz ostrzegania o klęskach żywiołowych;
- realizacja zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej;
- realizacja zadań wynikających z ustawy o klęskach żywiołowych oraz ustawy o zarządzaniu kryzysowym;
- obsługa systemu monitoringu wizyjnego poprzez obserwację rejonów objętych pracą kamer, rejestrowanie przebiegu zachodzących zdarzeń oraz uzyskanie informacji w czasie rzeczywistym o zaistniałej w danym miejscu sytuacji;
- współpraca z jednostkami zewnętrznymi odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo miasta w celu dostarczenia dokładnej informacji o zdarzeniach zaistniałych w rejonach objętych obserwacją oraz uruchomienie reakcji odpowiednich służb w zależności od zdarzenia;
- przygotowywanie raportów z przeprowadzonych działań;
- analiza i przygotowywanie sprawozdań dotyczących funkcjonowania systemu monitoringu wizyjnego.
3. W zakresie spraw obrony cywilnej:
- dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej;
- opracowywanie planu obrony cywilnej;
- opracowywanie planu działania;
- organizowanie i koordynowanie szkoleń oraz ćwiczeń obrony cywilnej;
- organizowanie szkolenia ludności w zakresie obrony cywilnej;
- przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach;
- tworzenie i przygotowywanie do działań jednostek organizacyjnych obrony cywilnej;
- przygotowywanie i organizowanie ewakuacji ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze we współdziałaniu z odpowiednimi jednostkami i komórkami organizacyjnymi Urzędu;
- planowanie i zapewnienie środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy przedmedycznej, medycznej i społecznej dla ewakuowanej ludności we współdziałaniu z odpowiednimi jednostkami i komórkami organizacyjnymi Urzędu;
- planowanie i zapewnienie ochrony ujęć i urządzeń wodnych na wypadek zagrożenia zniszczeniem we współdziałaniu z odpowiednimi jednostkami i komórkami organizacyjnymi;
- planowanie przedsięwzięć w zakresie przygotowania i funkcjonowania budowli ochronnych, urządzeń specjalnych oraz innych obiektów obrony cywilnej, a także ochronnego zaciemniania Miasta;
- planowanie i zapewnienie ochrony oraz ewakuacji dóbr kultury i innego mienia na wypadek zagrożenia zniszczeniem;
- zapewnienie dostaw wody pitnej dla ludności i wyznaczonych zakładów przemysłu spożywczego oraz wody dla urządzeń specjalnych do likwidacji skażeń i do celów przeciwpożarowych;
- prowadzenie gospodarki materiałowej na potrzeby obrony cywilnej;
- zaopatrywanie organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji, eksploatacji, remontu i wymiany tego sprzętu, środków technicznych oraz umundurowania;
- integrowanie sił obrony cywilnej oraz innych służb, w tym sanitarno-epidemiologicznych i społecznych organizacji ratowniczych do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska;
- planowanie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony cywilnej oraz podejmowanie przedsięwzięć zmierzających do ich realizacji;
- prowadzenie bazy danych sił i środków ratowniczych dotyczących zasobów Gminy w zakresie spraw związanych z bezpieczeństwem w sytuacjach kryzysowych;
- współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej;
- organizowanie szkoleń i upowszechnianie wiedzy z zakresu powszechnej samoobrony;
- realizacja pozostałych zadań z zakresu obrony cywilnej, zastrzeżonych przepisami prawa dla gminy.
4. W zakresie spraw obronnych:
- planowanie i prowadzenie spraw obronnych;
- realizacja zadań związanych z opracowaniem i aktualizacją planu operacyjnego funkcjonowania Miasta w warunkach zewnętrznego zagrożenia państwa lub w czasie wojny;
- realizacja zadań związanych z opracowaniem i aktualizacją regulaminu głównego i zapasowego stanowiska kierowania urzędu na czas wojny;
- realizacja zadań związanych z nakładaniem świadczeń na rzecz obrony;
- organizacja i doręczanie kart powołania do czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
- realizacja zadań w ramach wsparcia wojsk sojuszniczych i punktu kontaktowego (HNS);
- organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu spraw obronnych dla pracowników Urzędu;
- kontrola realizacji zadań obronnych w komórkach organizacyjnych Urzędu i jednostkach organizacyjnych Miasta;
- przeprowadzenie rejestracji na potrzeby ewidencji wojskowej oraz kwalifikacji wojskowej;
- reprezentowanie Burmistrza podczas kwalifikacji wojskowej i podejmowanie w jego imieniu czynności związanych z kwalifikacją wojskową;
- prowadzenie postępowań w sprawie wzywania osób do stawiennictwa oraz prowadzenie listy osób stawiających się do kwalifikacji wojskowej;
- współpraca z Szefem Wojskowego Centrum Rekrutacji w zakresie kwalifikacji wojskowej wynikającym z ustawy o obronie Ojczyzny;
- realizacja pozostałych zadań z zakresu spraw obronnych, zastrzeżonych przepisami prawa dla gminy (burmistrza).
5. W zakresie pełnienia funkcji Pełnomocnika Ochrony Informacji Niejawnych:
- realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie informacji niejawnych w zakresie działalności Urzędu;
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych (przychodzących, wytwarzanych, przechowywanych) w Urzędzie oraz nadzorowanie ich przestrzegania;
- zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne;
- zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka;
- kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;
- prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych;
- przetwarzanie informacji niejawnych oraz prowadzenie obowiązujących rejestrów;
- prowadzenie obowiązującej sprawozdawczości;
- rejestrowanie dokumentów niejawnych;
- udostępnianie i wydawanie dokumentów oznaczonych klauzulami tajności osobom posiadającym poświadczenie bezpieczeństwa;
- przeprowadzanie zwykłych postępowań wobec pracowników Urzędu, którzy mają być dopuszczeni do informacji niejawnych „zastrzeżonych" i wydawanie poświadczeń bezpieczeństwa;
- prowadzenie i aktualizacja wykazu osób, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto.
6. W zakresie spraw związanych z obsługą działalności gospodarczej:
- obsługa przedsiębiorców w zakresie zasad i wymogów podejmowania działalności gospodarczej;
- prowadzenie spraw związanych z Centralną Ewidencją i Informacją o Działalności Gospodarczej;
- przyjmowanie, sprawdzanie wniosków CEIDG-1 i przekazywanie ich do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej po przekształceniu w formę dokumentu elektronicznego;
- wydawanie na wniosek zainteresowanych kopii dokumentów o prowadzeniu działalności gospodarczej, znajdujących się w dokumentacji archiwalnej;
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką;
- prowadzenie ewidencji obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie;
- opiniowanie prowadzenia aptek ogólnodostępnych.
7. W zakresie udzielania informacji publicznej:
- koordynowanie działań komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy Urzędu w zakresie udzielania informacji publicznej;
- wydawanie decyzji o odmowie udzielenia informacji publicznej, należących do właściwości wydziału.
Komórka nadrzędna
Pracownicy
Brak przypisanych pracowników
Metryka dokumentu
Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji:
Paśnik Krzysztof
Data wytworzenia informacji:
2025-04-14
Osoba wprowadzająca informację:
Skarżyński Artur
Dodano do BIP dnia:
2020-02-18