Szczegółowe dane komórki
Naczelnik
Radosław Stępiński
Wydziałem Infrastruktury Miejskiej kieruje Naczelnik.
Wydział podlega Zastępcy Burmistrza Miasta
Do zadań Wydziału Infrastruktury Miejskiej należy:
1. Koordynacja działalności w zakresie:
- oczyszczania i odśnieżania Miasta;
- zaopatrzenia Miasta w wodę i odprowadzanie ścieków;
- gospodarki odpadami;
- sprawności kanalizacji deszczowej i sanitarnej;
- gospodarki lokalami mieszkalnymi i użytkowymi;
- ochrony środowiska;
- zaopatrzenia w energię elektryczną i analiza jej zużycia dla Miasta.
2. Prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem targowiska miejskiego, w tym przygotowanie projektów uchwał w sprawie wysokości dziennych stawek opłaty targowej, zwolnień i ulg oraz sposobu poboru tej opłaty oraz określanie inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso.
3. Konserwacja i bieżące utrzymanie zieleni i zadrzewień na terenach stanowiących mienie komunalne.
4. Bieżące utrzymanie zieleni w Parku Miejskim i zabiegi pielęgnacyjne zgodnie z zaleceniami Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
5. Prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem środków finansowych Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska na zadania ekologiczne.
6. Utrzymanie zdrojów ulicznych, studni publicznych, cieków wodnych i szaletów miejskich.
7. Utrzymywanie rowów burzowych Miasta.
8. Współpraca ze schroniskiem dla zwierząt posiadającym umowę z Miastem.
9. Wydawanie zezwoleń na:
- opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;
- ochronę przed bezdomnymi zwierzętami;
- prowadzenie schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części;
- utrzymywanie psów ras uznawanych za agresywne.
10. Prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem i realizacją „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt”.
11. Prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem cmentarza komunalnego.
12. Dozór nad grobami wojennymi oraz prowadzenie ich ewidencji.
13. Opiniowanie i wnioskowanie projektów zmian w wysokości opłat za usługi komunalne.
14. Prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem zasobem mieszkaniowym Miasta, a w szczególności:
- bieżąca współpraca z PGK Sp. z o.o. w sprawach dotyczących gospodarowania zasobem mieszkaniowymi Miasta;
- nadzór i kontrola w zakresie formalnym i rzeczowym nad realizacją umowy zawartej z PGK Sp. z o.o. dotyczącej administrowania należącymi do Miasta zasobami mieszkaniowymi;
- dokonywanie ocen oraz określanie potrzeb remontowych i inwestycyjnych w zakresie utrzymania zasobu mieszkaniowego Miasta we właściwym stanie technicznym przy współpracy z Wydziałem Strategii, Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych;
- prowadzenie nadzoru i kontroli realizowania w imieniu Miasta zadań remontowych i modernizacyjnych budynków oraz lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Miasta.
15. Prowadzenie spraw zarządu dróg gminnych Miasta w zakresie:
- opracowywania projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu;
- utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich;
- pełnienia funkcji inwestora;
- utrzymania nawierzchni dróg, chodników, parkingów i drogowych obiektów inżynierskich;
- realizacji zadań w zakresie inżynierii ruchu, w tym prowadzenie spraw organizacji ruchu drogowego;
- koordynacji robót w pasie drogowym;
- prowadzenia i aktualizacji ewidencji dróg, obiektów mostowych, tuneli, przepustów oraz udostępnianie ich na żądanie uprawnionym organom;
- sporządzania oraz przekazywania informacji o drogach publicznych Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad;
- przeprowadzania okresowej kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- wykonywania robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających, przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników;
- wprowadzenia ograniczeń w ruchu drogowym lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz wyznaczanie objazdów, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia;
- dokonywania okresowych pomiarów ruchu drogowego.
16. Wydawanie zezwoleń oraz naliczanie opłat za zajęcie pasów drogowych dróg gminnych.
17. Orzekanie o przywróceniu pasa drogowego drogi gminnej do stanu poprzedniego w wypadku jego naruszenia.
18. Organizowanie akcji zimowego utrzymania dróg i nadzór nad jej realizacją.
19. Prowadzenie spraw związanych z opiniowaniem przebiegu dróg powiatowych.
20. Prowadzenie spraw związanych z zaliczaniem dróg do kategorii dróg gminnych Miasta.
21. Prowadzenie całokształtu zagadnień związanych z realizacją uchwały Rady w sprawie wprowadzenia opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach Miasta i ustalania sposobu ich pobierania oraz określania wysokości stawek i opłat.
22. Budowa i rozbudowa zatok postojowych.
23. Koordynacja rozkładów jazdy dla przewoźników wykonujących zarobkowy przewóz osób w regularnym transporcie drogowym.
24. Wydawanie zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych w krajowym transporcie drogowym na terenie Miasta.
25. Wydawanie zezwoleń na umieszczanie w pasach drogowych dróg gminnych reklam oraz innych urządzeń nie związanych z utrzymaniem drogi.
26. Umieszczanie i utrzymywanie tablic z nazwami ulic i placów oraz tablic informacyjnych.
27. Nadzór nad funkcjonowaniem oświetlenia dróg i placów w Mieście oraz jego rozbudowa.
28. Organizacja i nadzór nad robotami publicznymi i interwencyjnymi w ramach wydziału.
29. Współdziałanie z Przedsiębiorstwem Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w zakresie realizacji zadań Miasta przez Przedsiębiorstwo.
30. Wykonywanie zadań związanych z ochroną środowiska i gospodarką wodną.
31. Realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie przyrody i prowadzenie dokumentacji stanu przyrody.
32. Tworzenie warunków niezbędnych do ochrony środowiska przed odpadami.
33. Wydawanie decyzji uwarunkowań środowiskowych.
34. Opracowywanie gminnego programu ochrony środowiska i programu ochrony powietrza.
35. Prowadzenie spraw w zakresie opiniowania wojewódzkich planów gospodarki odpadami.
36. Sporządzanie raportów z wykonywania programu ochrony środowiska.
37. Kontrola działalności przedsiębiorców świadczących usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
38. Prowadzenie dokumentacji i sprawozdawczości dotyczącej ochrony środowiska.
39. Wydawanie opinii w sprawie programu gospodarki odpadam niebezpiecznymi i innymi niż niebezpieczne.
40. Podejmowanie działań w przypadku zagrożenia środowiska.
41. Prowadzenie spraw w zakresie wydawania decyzji nakazujących właścicielom gruntu przywrócenia stanu poprzedniego lub wykonania urządzeń zapobiegających szkodom, na wskutek zmiany przez właściciela stanu wody na gruncie.
42. Udzielanie informacji o stanie środowiska Miasta.
43. Naliczanie opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska w zakresie ścieków nieczyszczonych odprowadzanych do kanalizacji deszczowej.
44. Opracowywanie informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska.
45. Wydawanie decyzji w sprawie usunięcia drzew i krzewów z terenu nieruchomości oraz decyzji o wymiarze kar pieniężnych za samowolne usuwanie drzew i krzewów.
46. Opracowywanie projektów decyzji nakazujących posiadaczowi odpadów usunięcie ich z miejsc nieprzeznaczonych do składowania lub magazynowania, wskazując sposób wykonania decyzji.
47. Prowadzenie nadzoru nad realizacją usług usuwania odpadów komunalnych.
48. Wystawianie opłat dodatkowych za parkowanie pojazdu w strefie płatnego parkowania bez uiszczenia opłaty parkingowej i wystawianie opłat abonamentowych.
49. Opróżnianie parkometrów zlokalizowanych w strefie płatnego parkowania i przekazywanie pobranych opłat parkingowych do Wydziału Finansowego.
50. Kontrola stanu infrastruktury w Mieście, w tym bieżące monitorowanie stanu nawierzchni jezdni i ciągów pieszych, stanu oznakowania ulic oraz prawidłowości zabezpieczenia prac prowadzonych w pasie drogowym.
51. Kontrola stanu czystości i porządku na terenie Miasta w oparciu o ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
52. Kontrolowanie i egzekwowanie poprawności umieszczania plakatów, reklam, ogłoszeń itp.
53. Prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem miejskich placów zabaw.
54. Naliczanie opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej na skutek wykonywania na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem, mających wpływ na zmniejszenie tej retencji przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej.
55. Prowadzenie dokumentacji związanej z utrzymaniem samochodu służbowego.